att fynda på loppis.

I söndags var vi alltså iväg på en loppisrunda. Målet var Östregård Antik- och Loppmarknad i Moheda. Den är verkligen gigantisk. En stor lada var uppdelad i olika delar med diverse möbler och tusentals prylar. Eftersom vi kom en timme efter öppning så slapp vi den värsta kön. Ja, det var faktiskt kö in till loppisen.
 
Förutom Östregård så åkte vi till en loppis till som var i närheten, där hittade vi två saker. Eftersom jag var inställd på skattjakt så glömde jag helt av att fota fast att kameran hängde över axeln. Men jag kan visa fynden istället.
 
 
 
Den här ugglan satt och ropade på mej. Den var det första jag såg och hade tydligen satts dit kvällen innan. Nykomlingen i min ugglesamling är dock även praktisk, eftersom det är en sparbössa!
 
 
Den bronsfärgade fotogenlampan är mannens fynd, likaså brödskäraren här under.
 
 
 
Som ni ser är även skäraren fullt funktionell, det är akta-fingrarna-så-du-inte-kapar-dom-varning på den. Svärmor är jätterädd för den och håller sej på avstånd, medan mannen har lite skärhysteri nu och skär allt som går att skära här hemma i skivor.
 
Och det var faktiskt allt. Vi höll oss bra. Det hade lätt slutat med att jag tog med mej en sekretär och kökssoffa som jag hittade och mannen tittade länge på en gammal grön spannmålsvåg som hade varit en väldigt originell inredningsdetalj. Men vi kände att vi måste vara realistiska och inte ta hem allt för mycket till Torpet, speciellt inte nu innan resan i september.
 
Men, jag vill tipsa om ett härligt ställe som vi besökte innan hela loppisjakten började. Det heter Systrarna Skogströms Lantcafé och ligger på riksväg 30 mot Växjö.
 
 
 
 
När vi klev genom den dörren så kändes det som att ta ett steg tillbaka ett halvt århundrade. Såpaskurade golv, äppelskivor som hängde i taket och gamla plåtburkar och skyltar som prydde väggarna.
 
 
Och pajerna som vi åt smakade himmelskt. Allt var väldigt fint och jag undrar hur jag kan ha missat det här stället tidigare. Men nu vet vi var det finns och vi kommer definitivt åka tillbaka. 
 
Så såhär spenderade vi vår söndag, på ett gammaldags café och bland gamla prylar. Och hösten som ju kommit gjorde sej minst sagt påmind och skickade tunga regndroppar mot bilrutan men vi kände att det inte gjorde något, det var söndag och vi gjorde riktiga fynd.