att köra en uppdatering om helgen.

Helg ja. Den har snart passerat och det gick väldigt väldigt fort.
Hela veckan har känts lite luddig och jag är lite vilsen i och med det nya jobbet, men det börjar lossna nu. Vi har varit på två konfirmationer i helgen varav en var utanför Malmö, så det har mest handlat om att träffa mannens släktingar och äta god mat. Inte helt fel förstås, men det var skönt att kunna avsätta eftermiddagen idag åt lite trädgårdsarbete.
 
 
Jag inledde med lite kaffe (massa mjölk och massa sirap så slinker det ner) vid ängen jämte huset. Så skönt att koppla av i skuggan av flädern och lyssna på fåglarna. Och vilket väder vi hade idag! Solen har brännt på rejält och kinderna är rosiga och skvallrar om en lätt solbränna.
 
 
Flädern ja. Den börjar snart blomma konstaterade jag. Det är ju så gott med egengjord flädersaft som man har stående i kylskåpet och kan svalka sej med på heta sommardagar.
 
 
Och här är avocadoträdet. Minns ni att jag planterade det i Norge?
 
 
Framför huset har vi grävt ut en till sandlåda och delat den ursprungliga i två delar. Här ska luktpionerna, dahlior, ranunkler och luktärter rama in varsin balja med stäppsalvia och lavendel är det tänkt. Jag hoppas verkligen att lökarna kommer blomma, då blir det ett härligt hav av mjuka blommor i vitt, rosa och lila som alla kommer förföra med sina dofter. Drömmen.
 
 
Smultron- och jordgubbslådorna fick ett lager vit färg och ser genast trevligare ut. Det har kommit många nya skott på alla plantor så jag hoppas på stor skörd i sommar.
 
 
Förutom flädern som snart kommer slå ut så är päronträden och körsbärsträden helt översållade av vita blommor. Det är så vackert nu när löven är krispigt gröna också.
 
 
Och till sist. Här vid entrén står olivträdet och fikonträdet och njuter av eftermiddagssolen.
Jag målade klart det sista på växthuset idag och mannen satte upp fönster över pallkragarna. Så nu är dom stora jobben avklarade och vi kan pilla med småsaker som utesoffan som ska stå på soldäcket och en blomlåda som vi ska ha stockrosor i. Vi ska fylla på ett lager barkmull till nere vid odlingsdelen och så ska vi sätta upp en odlingsbänk jämte växthuset. Sedan är det bara att njuta av solen och grönskan och att det förhoppningsvis växer lite i trädgården också. Tills dess tar vi vara på det sista av helgen.