att kompensera för stormen.

Vilka härliga dagar vi har haft.
Sommaren kom som genom ett trollslag och vips var det bada-i-sjön-varmt och bonnabrännan fäste sej och det var nästintill olidligt att vara ute mitt på dagen. I lördags fick jag och Elin ett ryck och åkte på loppisrunda, fasligt tidigt för att komma först och fynda och undvika den värsta solen. Det gick väl sådär. Med solen alltså, för fynd, det gjorde vi! Hela pickupen fylldes med möbler för ynka 150 kronor. Jag är fortfarande i chock alltså. På lördag ska jag och mannen åka tillbaka till en antikbutik där ett skåp står och väntar på mej, det fick vi helt enkelt inte plats med. Det var kärlek vid första ögonkastet och hjärtat bultar fortfarande lite extra så fort jag tänker på det.
 
 
Vi har fått mycket gjort i trädgården ändå, all barkmull och alla luktärter har hamnat på sin plats. Och tur var väl det, för nu drar det in svalare vindar som river i håret och som återigen (!) har knäckt min hallonbuske. Jag blir galen. Om något mer ryker så vet jag inte vad jag ska ta mej till, jag har inte plats för mer sorg.
 
 
 
Men istället för att sörja ihjäl mej så smet jag in på Blomsterlandet efter jobbet idag, och fyndade där med. Fingerborgsblommor att komplettera med för halva priset, en stor dahlia och så två rosor. Som jag suktat efter rosor! Dom och pioner och luktärter är allt jag behöver ha i min trädgård för att vara nöjd. Jag är lite skeptisk till om dom klarar det tuffa, blåsiga klimatet här men jag tänkte att jag testar. Här ovan slottsrosen Visby som har många många knoppar som snart slår ut och dessutom några fullt utslagna kronor som ger liv åt vår lite halvutvecklade trädgård.
 
 
 
Och så det verkliga fyndet. En David Austin-ros för 50 kronor! Detta är en William Morris som blommar i en persikofärgat rosa nyans och luktar alldeles ljuvligt. Det pirrar till lite inombords och så blir man varm och tänker på sommar och hör nästan hur humlorna surrar.
 
Så ja, det blåser. Det blåser så mycket att mina buskar går av på mitten, men vad gör det när jag har fyndat underbara rosor som doftar sommar och inte kan få mej annat än le.