att baka en stjärna.

 På Facebook utbröt igår en mindre hysteri över en video som visade hur man bakar en brioch-stjärna fylld med Nutella. Vem älskar inte Nutella liksom? Så jag tog i vanlig ordning saken från att titta till att göra. Och jag måste säga att den var himmelsk!
 
 
Det var lite svårt att hitta ett vettigt recept så jag gjorde om ett engelskt recept som jag hittade. Jag ska testa mej fram lite till och förbättra, hade gärna haft degen lite sprödare. Tänk frasigt wienerbröd fyllt med Nutella. Hujedamej.
 
 
Det receptet jag använde mej av nu är det som följer:
 
500 g vetemjöl
2 dl mjölk
60 g smör
2 ägg
3 msk socker
1 tsk salt
1 tsk jäst
Nutella
 
Gör såhär:
 
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken tills allt är ljummet.
Vispa ägg och socker.
Ta en bunke och mät upp alla torra ingredienser. Blanda i mjölken och äggen.
Knåda till en fast deg, cirka 10 minuter.
Låt jäsa på varm plats till dubbel storlek, cirka 1 timme.
 
Ta ut degen på mjölat bakbord och banka ut alla luftbubblor. Knåda för hand i några minuter.
Skär degen i 4 lika stora delar. Kavla ut varje del, cirka 3 mm tjockt. Skär ut en rundel med hjälp av en mattallrik.
Lägg första rundeln på en plåt med bakpapper. Bred på ett lager med nutella, men lämna en kant på 1 cm.
Upprepa tills sista rundeln läggs på. Sätt ett glas i mitten av kakan och skär 16 bitar utifrån glaset.
Ta tag i två bitar åt gången och vrid dom ifrån varandra två gånger. Nyp sedan ihop ändarna och upprepa med alla bitar tills du har formen av en stjärna.
Låt jäsa i cirka 1 timme.
 
Pensla med vispat ägg och baka mitt i ugnen, 180 grader i 20-25 minuter tills kakan är gyllenbrun.
 
 
1
Ida

Wow! Ser vansinnigt gott ut!

Svar: Det var det! Testa! :)
Stephanie Orlovsky